Faran av att ge bort böcker man själv inte har läst

av RetorikKalle

På min tolvårsdag fick jag Sven Wernströms ungdomsroman Trälarna i födelsedagspresent. Ironiskt nog fick jag denna stridsskrift mot klassamhället av släktens mest brinnande antikommunister, min faster och farbror. Denna farliga bok kom att få stor betydelse för mitt politiska uppvaknande.

Av denna anekdot om hur en bok äger förmågan att förändra någons liv kan man, beroende på vilken relation man har till böcker, dra olika lärdomar. För den som själv skriver böcker kan den tjäna som en påminnelse om vilken stor betydelse de egna orden kan få för en annan människa. En bok kan faktiskt förändra någons liv. Den som har för vana att ge bort böcker kan se min anekdot som en uppmaning: Ge aldrig bort en bok du själv inte har läst.

