Så känner du igen en bra berättelse

av RetorikKalle

Det finns många olika kriterier, men för mig är det ändå i slutänden ett enda som är avgörande. En bra berättelse utmärks av att personerna i berättelsen lever kvar inom mig långt efter det att jag lagt ifrån mig boken, stängt av TV:n eller lämnat tidningen till pappersinsamlingen.

Ett exempel på en riktigt bra berättelse enligt detta kriterium är Utbildningsradions reportageserie Ensamkommande flyktingbarn av Sofia Eriksson och Mikaela Matar. Långt efter det att jag sett serien undrar jag fortfarande hur det ska gå för den lovande boxaren Ali Rezai och de andra i serien.

Ali, som satsat allt på boxningen, får reda på att det kommer att dröja många år innan han kan bli svensk medborgare. Därmed kan han inte gå matcher för landslaget. Och allt verkar med ens så hopplöst att Ali funderar på att ge upp boxningen. Hur ska detta gå för Ali och hans fosterföräldrar som lämnat Malmbergen för Stockholm för att Ali ska få bästa möjliga förutsättningar att träna?

Därför var det roligt att som Röda Korsets pressekreterare vara med idag när föreningens ordförande Eva von Oelreich delade ut Röda Korsets journalistpris till Sofia och Mikaela. På så sätt fick jag reda på att Ali inte lagt handskarna på hyllan utan istället fått gå några matcher för Sverige.

Nu hoppas jag att priset ska övertyga Utbildningsradion om att låta Sofia och Mikaela göra en uppföljning på historien. I väntan på det finns serien att se på UR:s hemsida. Och i höst kommer SVT att visa den som en omklippt entimmesdokumentär. På så sätt hoppas jag att fler upptäcker denna starka berättelse.

