Almedalsveckans bästa seminarierubrik

av RetorikKalle

Varför har så många av seminarierna under Almedalsveckan så trista rubriker? För mig är det ett mysterium att en del arrangörer inte lägger ned mer energi på att sätta en intresseväckande rubrik. De har ju ändå investerat en hel del arbete och pengar i seminariet. Varför då inte göra den där extra ansträngningen som kan få deras seminarium att sticka ut i mängden?

Många seminarier har rubriker som är retoriska frågor enligt mallen. Är X ett problem? Med tanke på att seminariet ordnas av en aktör som motarbetar X så är svaret lika givet som om frågan varit: Har påven en rolig mössa? Vem vill gå på ett seminarium som inte ens utger sig för att förutsättningslöst belysa en fråga?

En ospännande och förutsägbar rubrik får dessutom arrangörerna själva att framstå som ospännande och förutsägbara. Därmed motverkar den fantasilösa rubriken inte bara deras kortsiktiga mål att dra folk till seminariet, utan även deras långsiktiga mål att kunna påverka i kraft av att uppfattas som en spännande och nyfiken aktör som det är givande att prata med.

Men det finns också de som verkligen ansträngt sig för att få till en bra rubrik. Min personliga favorit är rubriken PR-byrån Westander satt på sitt seminarium om hur man kan använda statistik för att nå ut med sitt budskap: 8 av 10 kommer att älska det här seminariet