Klimatförändring hotar även fantasyvärlden

av RetorikKalle

En lång kall vinter hotar Westeros. Foto från TV-serien Game of Thrones vars andra säsong SVT visar våren 2013.

Jag har tagit det lugnt under semestern. Det var nog klokt. För min höst kommer att bli intensiv. I september börjar jag arbeta som politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Riksdagen samtidigt som jag inleder min masterutbildning i Retorik.

För att kunna vila och koppla bort jobb och studier valde jag därför en trave fantasyböcker som semesterläsning. Men mina förhoppningar om att böckerna skulle hindra mig från att tänka på politik och retorik kom på skam.

George R. R. Martins epos A Song of Ice and Fire må utspela sig i en fiktiv medeltid, men för mig föll det sig ändå naturligt att tolka berättelsen som en kommentar till läget i vår värld idag.

Den som sett TV-serien baserad på seriens första bok, A Game of Thrones, känner till handlingen. Ett antal kungar och andra maktspelare slåss om kontrollen över riket. De är så upptagna av att bekämpa varandra att de ignorerar den klimatförändring som hotar dem alla.

Jag läste berättelsen som en allegori över läget i världen idag med den skillnaden att Martins fantasyvärld Westeros hotas av kylan medan uppvärmningen hotar vår. Men när jag prövade den tolkningen på min son, som också läser serien, påpekade han att den första delen i serien är skriven långt innan klimatförändringarna blev en stor fråga i debatten.

Jag tror att detta säger något om hur vi använder berättelser för att göra det som händer i vår omvärld begripligt och meningsfullt. En så rik berättelse som A Song of Ice and Fire rymmer många tolkningsmöjligheter. Därför kan alla läsare hitta något som bekräftar just deras världsbild.

