Du ska inte ringa debattredaktionen, de ska ringa dig

av RetorikKalle

debattartikel

Igår hände det mig för första gången. Tidigare har jag bara sett det hända andra. Det börjar med en diskussion på twitter och slutar på en debattsida, i P1 morgon eller i SVT Debatts studio.

Mönstret brukar se ut så här. Först framför någon en åsikt på twitter. Sedan svarar någon annan som inte håller med. Så är debatten igång. Argument möts av motargument. Och den som skrev den där första tweeten får tillfälle att formulera sig och kan testa vilka argument för den egna ståndpunkten som håller.

Sedan inträffar det som hände mig igår. Någon från media hör av sig och beställer en debattartikel, erbjuder en taxi till radiohuset i Stockholm eller en tågresa till Göteborg.

Så nästa gång du vill nå ut med din åsikt, skicka inte ett pressmeddelande. Formulera istället din ståndpunkt i några tweets. Och ring inte debattredaktionen för att försöka sälja in din debattartikel. Sök istället en konflikt i sociala medier. Då kommer debattredaktionen att höra av sig till dig.