Gemytlig dansk storytelling

av RetorikKalle

Olde

I Köpenhamn finns en restarung med namnet Hos Olde. Denna mormor jobbade hela sitt liv med att laga mat hemma hos fint folk. Drömmen var att en dag kunna öppna en egen restaurang. Den gick dock aldrig i uppfyllelse. Men nu driver två av hennes barnbarn denna restaurang tillägnad Olde.

Olde pryder inte bara restaurangens skylt. Även väggarna inne i restaurangen är fulla av fotografier på henne. Flera av dem visar en Olde som dansar och spexar. På så sätt är historien om Olde samtidigt en berättelse om vilken sorts restaurang barnbarnen vill driva, vilken typ av gäster den vänder sig till och hur de förväntas bete sig. Här är det viktiga att gästerna trivs, inte att de vet vilka bestick som hör till förrätten.

En bra berättelse kan förstås göra ett restaurangbesök mer minnesvärt. Men för att det ska bidra till upplevelsen måste berättelsen stämma överens med de övriga intrycken. Berättelsen om den levnadsglada och omtänksamma Olde skulle falla platt till marken ifall servitören vore snorkig. Så är nu inte fallet. Servitören berättar gärna historien om Olde. Och om han skulle vara alltför upptagen för att hinna underhålla gästerna med Oldes levnadsöde så kan de läsa om henne i menyn.

Storytelling kan vara ett mycket effektivt sätt att marknadsföra en restaurang, ett hotell eller ett konferenscenter. Och med en trovärdig berättelse blir storytelling än starkare. Berättelsen behöver inte vara sann, bara sannolik. För inte vet väl jag om Olde har funnits i verkligheten och om hon i så fall var förtjust i att laga mat? Jag vet bara att maten och stämningen var god hos Olde.