Mina bästa retoriktips till Annie Lööf

av RetorikKalle

Annie

Igår såg jag Annie Lööf i programmet ”Nyfiken på partiledaren”. Så idag kan jag inte låta bli att komma med några goda råd till Centerns partiledare inför valrörelsen. Här är mina fem viktigaste retoriktips:

  1. Ett av dina huvudbudskap är att människor själva ska få bestämma över sina liv, att politiker inte ska lägga sig i eftersom människor vet bäst själva hur de ska ordna sina liv. Då funkar det inte att gång på gång inleda meningar med orden: ”Jag tror att alla människor mår bra av att…”
  2. Det funkar inte att säga att man är social, kreativ, ambitiös och har ett stort hjärta. Det finns helt enkelt ingen trovärdighet i det. Berätta istället anekdoter om hur du betett dig i olika situationer. Det är dessa berättelser som ska få publiken att dra de rätta slutsatserna om din karaktär.
  3. Dina berättelser har potential att bli stark kommunikation. Men du måste göra dem mer konkreta. Det räcker inte att säga att farfar lät dig trycka på knapparna i traktorn. Berätta om när du drog i en spak så att skopan tippade ut alla rovor. Och om hur farfar sa att det inte gjorde nåt.
  4. ”Man” är ett problematiskt ord. Särskilt när du ska berätta om dig själv. Det skapar distans istället för närhet. Risken är stor att en mening som du inleder med ordet ”man” slutar i ett generellt resonemang. Meningar som du inleder med ”jag” eller ”vi” landar du lättare i det konkreta. undvik därför ordet ”man”.
  5. Kroppsspråket är en viktig del av hur vi i publiken upplever dig. Utifrån om du ser spänd eller avslappnad ut avgör vi om vi kan lita på vad du säger. Du hade det mest dynamiska och naturliga kroppsspråket bland de partiledare Poul Perris intervjuat hittills. Fortsätt så.
