Medelklassens diskreta rädsla

av RetorikKalle

968full-orange-is-the-new-black-screenshot_5304928c2a6b228f1ac012aaI fängelset gäller inte medelklassens regler. Det får Piper lära sig den hårda vägen.

Idag är det bara en dag kvar till säsong fyra av Game of Thrones. Jag hör till dem som sett fram emot att få återse karaktärerna, men det är ändå ingenting jämfört med hur jag längtar efter säsong två av Orange is the new black. Det känns faktiskt jobbigt att behöva vänta hela två månader till för att få se hur det ska gå för Piper Chapman.

Medelklassens rädsla för underklassen är ett tema i många TV-serier. Oftast är det outtalat. Men i Orange is the new black är det själva förutsättningen för dramatiken. Hur ska medelklasstjejen Piper klara 15 månader bland underklassen? Hon är livrädd.

Den som är uppvuxen i medelklassen har lärt sig ett system av outtalade koder och regler som gäller i så gott som hela samhället. Därför känner sig medelklassen lugn och trygg i de flesta miljöer. Men fängelset är ett undantag. Här gäller andra regler. Och dem får Piper lära sig den hårda vägen.

Inte ens när underklassen för en gångs skull står i centrum för händelserna i en TV-serie så handlar serien om dem. Orange is the new black utspelar sig bland underklassen i fängelset, men handlar ändå om medelklassen. Det handlar om hur Pipers medelklassfästman och medelklassfamilj ska förhålla sig till att hon sitter i fängelse och om hur Piper ska förhålla sig till sin egen medelklassidentitet.

Medelklassen ser underklassen som en potentiellt farlig mobb. De är en grupp, inte individer. Och det är med denna blick Piper betraktar sin nya miljö. Även om en del av de andra karaktärerna med tiden blir individer som vi tittare får en relation till, så definieras merparten av dem fortfarande i första hand som medlemmar i kollektiv som ”de spansktalande” eller ”de svarta”.

Trots dessa begränsningar så är möjligheten till identifikation stor. Det är detta som gör att jag ser fram emot säsong två av Orange is the new black mer än säsong fyra av Game of Thrones. Förklaringen till att karaktärerna i båda serierna är ovanligt fängslande är nog att de, med enstaka undantag, inte skildras som onda eller goda. Istället får vi betrakta verkligheten utifrån varje karaktärs synvinkel och får på så sätt en förståelse för varför de handlar som de gör.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Advertisements