Att hitta svenska jordgubbar i Guatemala

av RetorikKalle

Arash

Jordgubbar är gott. Alldeles särskilt goda var de jag åt en gång i Guatemala. Antagligen för att jag blev så överraskad över att hitta jordgubbar där. Jag hade dittills uppfattat jordgubbar som något typiskt svenskt. Det var inte något jag väntade mig finna i Centralamerika.

På samma sätt tror jag att vi alltför lätt antar att andra saker är typiskt svenska. Ett exempel är folkrörelsetraditionen. Jag har läst hur många berättelser som helst om svenska eldsjälar som välkomnar flyktingar till Sverige eller borrar brunnar i Afrika. Berättelser som skapar bilden av att folkrörelseengagemang är något typiskt svenskt som vi kan lära ut till de andra.

Därför blir jag glad när Röda Korsets tidning Henry i sitt senaste nummer bryter mot normen. I tidningen berättar Arash Karimzadeh, frivillig i Röda Korsets Ungdomsförbund, om hur han ärvt engagemanget från sin mamma som hjälpte till med läxhjälp i en kvinnoförening i Iran innan hon flydde till Sverige.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar