Ditt seminarie berättar något om dig som arrangör

av RetorikKalle

bild (6)Kristina Ljungros, Birgitta Ohlsson och Mikael Gustafsson talar sexualpolitik.

Idag var jag på ett panelsamtal och slogs av hur mycket sådana arrangemang berättar om arrangören. I det här fallet var det RFSU som bjudit in EU-ministern Birgitta Ohlsson (fp) och EU-parlamentarikern Mikael Gustafsson (v) för att diskutera hur den europeiska sexualpolitiken mår.

De båda inbjudna var överens om att högerkrafter som vill begränsa rätten till abort är på offensiven. De var också överens om att de som vill försvara rätten till abort nu behöver bli minst lika strategiskt skickliga som abortmotståndarna. En diskussion med två deltagare som är överens kan låta trist. Men det blev ett givande samtal om de strategival aborträttens försvarare nu står inför. Dessutom är vi många som såhär i valtider tröttnat på debatter där deltagarna talar i mun på varandra och använder mer av sin tid till att pådyvla motståndaren åsikter än till att tala om vad de själva vill.

Att RFSU väljer att arrangera ett seminarie som är mer av ett samtal än en debatt berättar dels att de har koll på vad publiken vill ha och dels att de är en organisation som föredrar samtal framför pajkastning.

Birgitta Ohlsson och Mikael Gustafsson var som sagt överens både om hur läget ser ut och om vad som ska göras. Inte nog med det. Även RFSU:s ordförande Kristina Ljungros som modererade samtalet delade deras syn på aborträtten. Denna samsyn är också talande för vem arrangören är. Den berättar ju att RFSU inte är en organisation med extrema åsikter om aborträtten, utan har samma ståndpunkt som flertalet svenska riksdagspartier.

Allt kommunicerar, fick jag lära mig när jag läste marknadskommunikationslinjen på IHR. Allt vi gör berättar något om vilka vi är. Organisationer som är medvetna om detta kan därför utforma sina seminarier så att de ger just den bild av organisationen som de vill förmedla.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar