KD ägnar sig åt vilseledande marknadsföring

av RetorikKalle

LOBBYISTSå här borde KD:s valaffisch se ut.

Jag har idag anmält Kristdemokraternas valaffischer till Konsumentverket. Jag gör det därför att jag menar att partiets valkampanj är ett exempel på vilseledande marknadsföring. KD uppmanar oss att skicka en envis journalist till Bryssel. Men Lars Adaktusson är inte journalist. Han är lobbyist. Därför borde KD på sina affischer istället uppmana oss att skicka en lobbyist till Bryssel.

Så här står det på Konsumentverkets hemsida: ”En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande. Till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris.” Och visst är det skillnad på en journalist och en lobbyist. Journalister som granskar makthavare är en sak. PR-konsulter eller lobbyister som försöker påverka journalister och politiker är något helt annat.

2011 lämnade Lars Adaktusson journalistiken för ett jobb som lobbyist. ”Efter snart 35 år som journalist tar jag ett nytt steg”, sa Adaktusson då till SvD. Det nya steget var ett kliv in i PR-branschen. Först jobbade Lars Adaktusson på Kreab. Sedan startade han en egen firma.

För många år sedan var jag själv journalist. Men den dag jag lämnade journalistiken för att istället arbeta med kommunikation, marknadsföring och PR var jag inte längre välkommen i Journalistförbundet. Jag hade bytt sida. Samma sak gäller alla andra. Den som inte längre är journalist har ingen rätt att utge sig för att vara det.

Jag förstår att KD inte uppmanar oss att skicka en lobbyist till Bryssel. De flesta väljare tycker nog att det finns tillräckligt många av den sorten där redan. Men jag förstår inte varför KD låtsas att Lars Adaktusson fortfarande är journalist eller varför de snyltar på Agendas varumärke med sin slogan ”Rätt agenda i Bryssel”. Kristdemokraterna vill ju framstå som ett parti med bättre moral än alla andra. Då borde de inte ägna sig åt vilseledande marknadsföring.

konsumentverketKonsumentverket har skickat ett kvitto på att de tagit emot min anmälan.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar