Den borgerliga hatkampanjen bet inte på ”Foten”

av RetorikKalle

En del dagar är det svårt att finna tiden för att blogga. Idag är en sådan dag. Före midnatt ska jag ha skickat min masteruppsats i retorik till min opponent och examinator. Och vid halv elva på kvällen jag sitter fortfarande och redigerar uppsatsen. Så dagens blogginlägg får bli en nödlösning. Jag bjuder på ett litet smakprov ur uppsatsen:

Borgerliga hatkampanjer fällde Olof Palme, Göran Persson och Mona Sahlin. Men de lyckades aldrig koppla något grepp på Ingvar Carlsson. Lika svårt lär de få med Stefan Löfven. Socialdemokraternas nya ordförande har samma jordnära ödmjukhet som gjorde det så svårt för borgerligheten att demonisera Tage Erlander och Ingvar Carlsson. Därför får borgerligheten nöja sig med att försöka vända Löfvens kvaliteter till något negativt. Jordnära blir oerfaren av storpolitik. Ödmjuk blir obeslutsam.

Det vore frestande att säga att det i vår tid inte längre fungerar att som Socialdemokraterna tidigare i historien gjort framställa sina ledare som ofelbara övermänniskor. Frestande som sagt om det inte vore för att det ju är precis vad Moderaterna lyckats med när det gäller sina ledare Fredrik Reinfeldt och Anders Borg.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar