Tre tips till blivande kommunikatörer

På måndag ska jag och min kollega Micael Lindholm träffa studenter som läser informatörsprogrammetLinnéuniversitet. Vi ska berätta hur Röda Korset arbetar med strategisk kommunikation och opinionsbildning,

Att tala inför en publik är lite som att blogga. På samma sätt om jag tvingas formulera mina tankar för att kunna blogga om dem måste jag nu tänka igenom vad jag vill ha sagt innan jag möter min publik. En annan parallell är återkopplingen. När jag talar kan jag direkt se på publiken ifall de tycker att det jag pratar om är intressant. På bloggen får jag samma återkoppling genom kommentarerna.

Här är tre tankar om hur jag försöker jobba som pressekreterare för Röda Korset. Tankar som jag tänker utveckla på måndag och som jag tror att studenterna kommer att kunna tillämpa var de än kommer att arbeta i framtiden.

  1. Bli inte en ja-sägare. I de flesta organisationer finns det redan nog av ja-sägare. Som kommunikatör gäller det att försöka se verksamheten utifrån och våga säga ifrån när man tycker att en idé är dålig.
  2. Bygg relationer. För att bli framgångsrik som kommunikatör gäller det att veta vad som är på gång i den egna organisationen och känna till vilka behov och planer andra aktörer har. För det krävs kontakter.
  3. Säg inte, gör. Om du tycker att papperslösa ska ha rätt till vård så öppna en vårdförmedling för papperslösa. Det är mycket mer effektiv kommunikation än att bara kräva rätt till vård för alla.