Därför ska du läsa Det vita gardet

av RetorikKalle

Jag skulle kunna säga att du ska läsa romanen Det vita gardet för att Ukraina är i händelsernas centrum just nu och att det då är bra att läsa en bok om dess historia. Men att du får lära dig vem Petljura var ser jag mest som en bonus. Den verkliga anledningen till att du ska läsa Michail Bulgakovs första bok är att den är så bra. Den är helt enkelt en fantastisk skildring av vad omvälvande händelser som krig och revolutioner gör med människor.

Och när du sen läst den tycker jag att du ska fortsätta med Bulgakovs andra böcker. Har du redan läst Mästaren och Margarita så kanske du har kvar de två kortare berättelserna En hunds hjärta och De ödesdigra äggen som finns som en gemensam volym. De är klart läsvärda de med. Och skulle du mot all förmodan redan ha läst allt av Bulgakov så finns det ju flera andra fantastiska europeiska författare från mellankrigstiden. Varför inte läsa Alfred Döblins Berlin Alexanderplatz eller Viktor Sjklovskijs Zoo eller brev som inte handlar om kärlek?

Alla dessa böcker är från en tid av stora omvälvningar i Europa. Därför går de att läsa på ett sätt som får dem att säga något viktigt om vår tid. Men även om jag tror att vi kan lära en hel del av att studera mellankrigstiden så vill jag inte se den litteratur som skapades då som ett facit för vad vi bör göra idag. Istället väljer jag att se dem som bra böcker. Under ett par årtionden då allt var i rörelse skapades ett antal fantastiska böcker.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar