SD har förlorat nyhetens behag

av RetorikKalle

I valrörelsen 2010 fick SD mycket medieuppmärksamhet. Media rapporterade flitigt både om framgångarna i opinionen och protesterna mot partiet. Däremot var det inte så många journalister som granskade SD:s politik. Uppmärksamheten förstärkte partiets positiva trend i opinionen. Men SD lär inte kunna räkna med en repris i årets supervalrörelse.

I år är det istället F! som är det nya spännande partiet, vars framgångar i opinionen media rapporterar om. F! suger åt sig en hel del av den mediebevakning som SD annars skulle ha fått i sin egenskap av det nyaste partiet i riksdagen. På så sätt missgynnar F!:s framgångar SD.

Med 4,1% i den senaste opinionsundersökningen inför EU-valet är det osäkert om SD lyckas ta något mandat i EU-parlamentet. Det som talar för ett mandat är partiets väl tilltagna budget för sin EU-valkampanj. Något som kanske kan kompensera för medias bristande intresse. Inte heller opinionsundersökningarna inför riksdagsvalet är någon rolig läsning för SD. Partiet, som gillar att kalla sig Sveriges tredje största, har nu fallit till plats fem i Novus sammanställning av olika opinionsundersökningar. Men än är det långt till september. SD har kanske några äss i rockärmen som, likt förra valrörelsens kontroversiella valfilm, kan ge dem medieuppmärksamhet.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar